لوگوی برند نایکی

آشنایی با برند نایکی

برند نایکی یکی از بزرگ ترین و محبوب ترین برند های ورزشی دنیا در تولید پوشاک و بخصوص کفش ورزشی میباشد و توانسته است به یکی از پر فروش ترین و بهترین برند های ورزشی در دنیا تبدیل شود . در این مقاله از فروشگاه ماراتن ما قصد داریم شما را با این برند به صورت کامل آشنا کنیم.

 

موسسان شرکت نایکی :

شرکت نایکی با همکاری دو شخص به نام‌ های بیل بوئرمن و فیل نایت در آمریکا آغاز به کار کرد. با دو موسس این شرکت بیشتر آشنا شویم.

بیل بوئرمن: بوئرمن قبل از اینکه شرکت نایکی را تاسیس کند یک مربی حرفه‌ ای بوده است. و ورزشکاران المپیکی زیادی را در آمریکا تمرین داده بود است .  او علاقه بسیاری داشت تا کفش های دونده های خود را از لحاظ کیفی ارتقا دهد به همین علت مدام در حال تغییر مدل کفش‌ های دونده‌ های خود بود.

فیل نایت: نایت دانشجوی رشته MBA در دانشگاه استنفورد بود و به دلیل علاقه زیادی که به دو میدانی داشت به عنوان دونده تحت نظر بیل بوئرمن در این رشته فعالیت می‌ کرد.

فیل نایت اولین دونده ایی بود که کفش‌های بوئرمن را به پا کرده بود و با آنها به صورت آزمایشی دوید. کیفیت کفش ها به حدی بود که بعد از آن هم تیمی نایت آن کفش‌ها را گرفت و در ماده 400 متر المپیک 1960 مدال طلا گرفت.

بعد از آن نایت تصمیم گرفت تا تمرکز تولید کفش های ورزشی را به دلیل نیروی کار ارزان در ژاپن ، به سمت این کشور ببرد. به همین دلیل در سال 1962 به ژاپن سفر کرد و بعد از دیدن کیفیت بالای کفش های تولیدی شرکت Tiger قراردادی با آنها امضاء کرد تا کفش هایشان را به آمریکا بفرستند.

بوئرمن هم از این ایده نایت حمایت کرد و به این ترتیب با همکاری آنها با یکدیگر در سال 1964 شرکت  Blue Ribbon Sports تاسیس شد.

بعد از آن در سال 1971 روابط Blue Ribbon Sports و Tiger به هم خورد و این دو شرکت به صورت رسمی با یکدیگر قطع همکاری کردند.

پس از جدایی از Tiger (امروزه این شرکت تحت نام Asics فعالیت می‌کند)، شرکت Blue Ribbon Sports نیز نام خود را به Nike تغییر داد.

 

نام و لوگو برند نایکی :

بعد از جدا شدن از شرکت Tiger ، آنها نام شرکت جدید خود را با الهام گرفتن از الهه پیروزی یونان ، نایکی گذاشتند و از یک دانشجو به نام کارولین دیویس کمک گرفتند تا لوگویی را برای آن‌ها طراحی کند. کارولین دیویس نیز لوگوی نایکی را با الهام از بال فرشته یونانی نایکی ، طراحی کرد و به این ترتیب شرکت نایکی در تاریخ 30 می 1971 به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

لوگوی برند نایکی

دفتر مرکزی شرکت نایکی  :

دفتر مرکزی این شرکت در نزدیکی شهر بیورتون ایالت اورگن در شمال‌ غربی ایالات متحده آمریکا واقع است.

 

لیست محصولات این شرکت :

با وجود اینکه کفش های ورزشی این شرکت از شناخته شده ترین و محبوب ترین کفش های ورزشی در دنیا میباشد ، اما این شرکت محصولات متنوع دیگری نیز تولید می کند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • کفش های مردانه ، زنانه و بچه گانه
  • کفش های اسپورت ، پیاده روی و طبیعت گردی
  • لباس های ویژه فوتبال و تیم های ورزشی
  • پوشاک اسپورت چهار فصل
  • اکسسوری و کلاه
  • وسایل کوهنوردی
  • کیف های ورزشی و کوله پشتی
  • وسایل پینگ پنگ ، والیبال ، فوتبال و فوتسال
  • لوازم بادی و شنا
  • وسایل بدنسازی و تناسب اندام

 

شعار برند نایکی :

شرکت نایکی از زمان تاسیسش تا به امروز تنها در حال رشد بوده و با استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی هوشمندانه، به قوی تر شدن برند خود کمک کرده است.

در یک کمپین تبلیغاتی در سال 1988 بود که این شرکت برای اولین بار از جمله معروف “Just Do It” استفاده کرد.

“Just Do It” یکی از محبوب ­ترین شعارها در جهان است. این شعار ساده سه کلمه ای به ورزشکاران این قدرت را می­دهد که به جای فکر کردن فقط اولین قدم را بردارند.

باید بدانید که ابداع این شعار معروف داستان جالبی دارد که از این قرار است

در سال 1988 دین ویدن (از بنیان‌گذاران آژانس تبلیغاتی ویدن و کندی) توسط شرکت نایکی استخدام شد. هدف شرکت از استخدام ویدن این بود که یک شعار بسیار عالی برای شرکت آن‌ ها بسازد تا برای تبلیغ محصولات و خدمات این برند استفاده شود و با استفاده از آن بتوانند رقبای خود را کنار بزنند ( در آن زمان مهم ترین رقیب این شرکت برند ریباک بود )

ویدن در آن زمان از دو داستان الهام بخش برای ساخت این شعار استفاده کرد

اولین داستان مربوط به جنایتکاری به نام گری گیلمور بود که حدود ده سال قبل از استخدام ویدن توسط نایکی ، به جرم چند فقره قتل و دزدی توسط دادگاهی در آمریکا به اعدام محکوم شده بود. گری گیلمور در روز اعدام ، هنگامی که مامور اعدام از او پرسید آخرین حرفش قبل از مرگ چیست ؟ پاسخ داد  بیا انجامش بدهیم” (Let’s Do It)

داستان دوم مربوط به کمپینی به نام فقط نه بگو” (Just Say No) است که در آن زمان توسط بانوی اول آمریکا نانسی ریگان راه‌اندازی شد. این کمپین برای مبارزه با مواد مخدر و آگاهی جامعه از خطرات آن تاسیس شد.

در واقع ویدن با کنار هم قرار دادن جمله قبل از اعدام گری گیلمور (Let’s Do It) و نام کمپین نانسی ریگان (Just Say No)، توانست شعار معروف (Just Do It) را ابداع کند.

شعار مروف “فقط انجامش بده” شروع یک مسیر طوفانی برای برند نایکی بود که باعث رشد مالی چند برابری شرکت نایکی شد و این برند را به یک برند محبوب در سراسر جهان تبدیل کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *